Een online bestelformulier op je website – waarop moet je letten?

Als je ooit iets online hebt besteld, weet je ook wel dat je vaak een hele hoop vakjes moet invullen. Naam, adres, telefoonnummer, e-mail,…

Dat betekent dat je dat bedrijf gevoelige persoonlijke informatie geeft. Nu, je hoeft natuurlijk niet te vertellen met wie je allemaal de lakens deelt, maar toch, zulke gegevens zijn kwetsbaar, en je wil dan ook dat die bedrijven er verantwoord mee omspringen.

GDPR – een belangrijk beestje

Met de opkomst van Google, sociale media, en ‘big data’, beschikken veel bedrijven over heel wat meer informatie dan je zou denken. Waar je winkelt, wat je allemaal koopt, waar je op reis gaat, zelfs je favoriete muziekgenre. Je kan het zo gek niet bedenken of deze bedrijven weten het allemaal, dankzij het nauwlettend bestuderen van je online gedrag.

Omdat die informatie makkelijk te misbruiken valt is er onlangs nieuwe Europese regelgeving uitgevaardigd die de privacy van de consument moet beschermen. De wetgeving heet General Data Protection Regulation, oftewel GDPR.

Die heeft heel wat nieuwe regels opgelegd. Veel van die regels hebben te maken met hoe je website eruit moet zien, en hoe je met informatie van je klanten moet omgaan.

Je kan trouwens maar best voldoen aan al die regels, want inbreuken worden streng bestraft met hoge geldboetes. Het maximumplafond van die boetes ligt op 20 miljoen (!) euro, of 4% van de wereldwijde omzet van je onderneming, waarbij de hoogste van de twee wordt toegepast.

Nu, als kleine onderneming moet je natuurlijk niet verwachten dat je een boete van 20 miljoen krijgt voor een kleine overtreding, maar toch let je beter op dat je website voldoet aan alle voorschriften als je niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan.

Waar moet ik zoal op letten?

Concreet moet je zorgen dat bestel-en inschrijvingsformulieren ondermeer aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je mag enkel de benodigde informatie opvragen. Een GSM-nummer vragen voor het inschrijven op een e-mail nieuwsbrief is bijvoorbeeld uit den boze.
  • Er wordt duidelijk weergegeven waarvoor je informatie wordt gebruikt
  • Er is een link naar de privacyverklaring, en je moet duidelijk aangeven dat je die hebt gelezen, door het aanvinken van een ‘checkbox’
  • Een duidelijke opt-in knop, zodat gebruikers expliciet toestemming kunnen geven

Dit zijn nog maar een beperkt aantal van de regels die van toepassing zijn. Voor kleine ondernemers is het tegenwoordig bijzonder moeilijk om nog de bomen door het bos te zien. Dat is dan ook een van de dingen waar wij je bij ondersteunen. Zo vermijd je boetes en juridische problemen, en kan je op je beide oren slapen.