Optimaliseer je website met Google Analytics

Goed, je hebt een eigen website. Mooi ontworpen, geoptimaliseerd voor Google, goede teksten, enzovoort. Maar weet je ook of je website effectief volk lokt? Wie komt er zoal een kijkje nemen? En wat doen ze allemaal op je site?

Meten is weten! Dat geldt ook voor je website!

‘What gets measured, gets managed’, zo gaat een bekend managementgezegde. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Niet alle ondernemers hebben immers kaas gegeten van statistieken en cijfertjes.

Gelukkig bestaat er zoiets als Google Analytics. Dat is een (grotendeels) gratis dienst van Google waarmee je nauwlettend het verkeer op je website kan volgen.

Met Google Analytics kan bijvoorbeeld ontdekken:

– Hoeveel mensen er langskomen op je website
– Welke pagina’s ze zoal bezoeken
– Hoe lang ze op je website blijven
– Via welke kanalen (social media, Google,…) ze op je website terechtkomen

Met Google Analytics kan je écht heel veel te weten komen over het gedrag van je bezoekers (en dus potentiële klanten). Het is dan ook een bijzonder populaire tool voor webmasters. Daarnaast is het ook nog eens vrij eenvoudig in gebruik, eens je je weg een beetje kent.

Oké, maar waarom heb ik al die informatie eigenlijk nodig?

Goeie vraag! Informatie is immers waardeloos als je er niets mee doet, en we kunnen ons wel voorstellen dat je betere dingen te doen hebt dan elke dag grafiekjes te bekijken.

Maar als je weet hoeveel bezoekers je website krijgt, en hoe ze zich gedragen, kan je je website verder optimaliseren om hem nóg succesvoller te maken.

Als je bijvoorbeeld over een webshop beschikt, kan Google Analytics je vertellen hoe je verkopen gegenereerd worden. Zo kan je mogelijke hinderpalen die je klanten ondervinden wegwerken. Dat leidt dan tot meer conversies, meer verkopen, en dus meer omzet. En dat is uiteindelijk toch de bedoeling, niet?

Omdat we écht willen zorgen dat je website rendeert, zorgt Moji er dan ook voor dat je website volledig met Google Analytics is geïntegreerd.