Zorg ervoor dat je klanten zorgeloos op je website surfen, dankzij SSL

Misschien heb je het al wel eens opgemerkt: voor de domeinnaam van sommige websites staat ‘https’, in plaats van de gebruikelijke ‘http’. Dat zie je tegenwoordig meer en meer, en met goede redenen.

Op het eerste zicht lijkt dit misschien een kleine esthetische wijziging, dat ene lettertje meer. Maar achter dat ene lettertje schuilt wel degelijk veel meer dan je denkt…

SSL – beveiliging: wat is het

Eerst een kleine inleiding:

HTTP is de afkorting van HyperText Transfer Protocol. Dat is de technologie die ervoor zorgt dat een server, waar je website zich op bevindt, kan communiceren met een browser zoals Internet Explorer, Chrome of Firefox. Via HTTP wordt dus alle informatie verzonden van de website naar je computer bij het surfen op internet.

Die extra ‘S’, bij HTTPS staat voor ‘secure’, en betekent dat je website beschikt over een veilige SSL-verbinding. SSL staat afgekort voor ‘Secure Sockets Layer’, en is een beveiligingssysteem dat ervoor zorgt dat niemand de communicatie tussen de server en de browser kan onderscheppen. Stel je bijvoorbeeld maar eens voor dat je op internet de gegevens van je kredietkaart invult als je iets bestelt op internet, terwijl een hacker kan meekijken.

Dankzij SSL worden zulke gegevens versleuteld, zodat enkel de server waar de website zich bevindt die gegevens kan ontcijferen. Zo kan je met een gerust gemoed internetbankieren en je persoonlijke gegevens ingeven op websites.

Waarom een SSL-beveiliging voor je website extra belangrijk is

Als je zelf een website hebt, is zo’n beveiliging dus van primair belang als je wilt dat je klanten in alle vertrouwen hun gegevens invullen of online producten bestellen op je webshop.

Maar je moet zo’n beveiliging niet enkel bekijken vanuit het oogpunt van het welzijn van je klanten (alhoewel dat natuurlijk ook erg belangrijk is). Ook omwille van redenen van zelfbelang kies je best voor een SSL-verbinding. Niet enkel omdat mensen meer geneigd zullen zijn om enkel op veilige websites zaken te doen, maar ook omdat je simpelweg rechtstreeks afgestraft wordt als je geen SSL-verbinding hebt.

Bij het rangschikken van de zoekresultaten geeft Google immers strafpunten aan websites zonder SSL-verbinding. Heb je geen ‘https’ voor je domeinadres staan? Dan zal het een stuk moeilijker zijn om teruggevonden te worden in Google, en zal je website minder volk lokken.

Tenslotte eisen sommige browsers zoals Firefox en Chrome tegenwoordig ook gewoon dat je een SSL-beveiliging hebt. Indien dat niet het geval is krijgen alle bezoekers van je website een waarschuwing te zien dat je website onveilig is. Zo worden potentiële bezoekers extra afgeschrikt, waardoor je het aantal bezoekers zienderogen zal zien dalen. Geen prettig vooruitzicht als je je zaak wil doen groeien op internet.

Je ziet, zo’n SSL-beveiliging is van primair belang als je een website hebt. Zowel voor je bezoekers, als voor jezelf. Daarom zorgt Moji ervoor dat al haar klanten beschikken over een SSL-verbinding; Dan kan iedereen met een gerust gemoed het internet gebruiken.